Ekspressiivisen taideterapian näkökulma taiteisiin sisältyvästä mahdollisuudesta toimia yksilön ja yhteisön kasvun ja eheytymisen tukena
Aika
21.9.24–21.9.25 Oulu
Kuva Marika Kavakka
kouluttaja
Kuvataidekasvattaja, taideterapeutti, TaK, FT Laura Katriina Aura
Kuva Maisa Ruonamaa
Laura on toiminut Lapin yliopiston kasvatustieteiden tiedekunnan kuvataiteen lehtorina ja on tässä työssään pitkään järjestänyt ekspressiivisen taideterapian menetelmäkoulutusta sekä perusopiskelijoille että täydennyskoulutuksen parissa. Hän tutki väitöskirjatyössään ryhmiinsä osallistuneiden opiskelijoiden kokemuksia ja kehitti tutkimukseensa fenomenologistaiteellisen metodin, joka perustuu ekspressiiviseen taideterapiaan sisältyvään mahdollisuuteen tutkia tapaamme olla maailmassa.
Lauralle taide mahdollistaa tiloja yllättyä, löytää itsessä ja ryhmässä olevia voimavaroja ja luovia muutosvoimia ja vaalia myötätuntoista ja rakkaudellista asennetta elämää kohtaan.
Paikkatieto
Oulu
Kohderyhmä
Koulutus on aiemman ammattitaidon päälle rakentuvaa täydennyskoulutusta ja toimii jatkona Ekspressiivisen taideterapian perusteet 20 op -opintokokonaisuudelle. Se soveltuu kasvatus-, sosiaali-, terveydenhoito- ja taidealla työskenteleville. Ekspressiiviseen taideterapiaan pohjaava lähestymistapa soveltuu monenlaisiin toimintaympäristöihin työskentelyn monipuolistamiseksi ja kehittämiseksi. Kyse ei kuitenkaan ole ensisijaisesti tekniikasta vaan luovasta maailmasuhteesta ja tavasta olla.
Pääsyvaatimukset:
Opinnot koostuvat eri ilmaisumuotoja integroivasta, ekspressiiviseen taideterapiaan pohjaavasta intensiivisestä pienryhmätyöskentelystä ja pienryhmätyönohjauksesta lähiopetusjaksoilla, jaksojen välissä itsenäisesti toteutettavista tehtävistä, omavalintaisista taideopinnoista ja harjoittelusta ryhmien ohjaajana sekä päätöstyöstä.
Kaikkien opintoja koskevien osa-alueiden valossa perehdytään taiteeseen sisältyviin mahdollisuuksiin toimia hyvinvoinnin edistämisessä, ja tuoda uusia näkökulmia yksilön ja yhteisön kehittymiselle sekä yksilöiden väliselle kohtaamiselle. Tutkitaan sitä, miten taide ymmärretään tässä viitekehyksessä ja mikä merkitys ymmärryksen rakentumisen prosesseissa on kehollisella maailmasuhteella ja mielikuvituksella. Keskeisintä on perustaa taiteelliseen työskentelyyn sisältyvien positiivista muutosta edesauttavien mahdollisuuksien tutkiminen sille, miten ne tulevat ymmärretyiksi itse eletyssä.
Osallistuminen lähiopetusjaksoille, päiväkirjan pitäminen, välitehtävien tekeminen ja valittuun kirjallisuuteen perehtyminen. Opintojen päätteeksi laaditaan taiteellisen ja kirjallisen osion käsittävä päätöstyö, joka esitellään päätösjaksolla.
Lisäksi opintoihin sisältyy taiteen opiskelua (60 h) lähiopetusjaksojen ulkopuolella, itse valituilla ja omaa taiteellista työskentelyä syventävillä kursseilla. Osa opinnoista voi olla omaa prosessia tukevaa koulutustaideterapiaa. Opiskelija laatii henkilökohtaisen suunnitelman kokonaisuudesta, jota tarkastellaan yhdessä kouluttajan kanssa. Kursseista ja mahdollisesta terapiasta aiheutuvista kustannuksista opiskelija vastaa itse.
Opintoihin kuuluu myös työharjoittelua (50 h), jolloin opiskelija harjoittelee käytännössä ekspressiivisen taideterapian lähestymistavoille pohjaavan ryhmän ohjaamista. Tuntimäärään sisältyy suunnittelutyö ja työharjoittelun reflektointi oppimispäiväkirjaa apuna käyttäen. Varsinainen ryhmän ohjaajana toimiminen on yhteensä 32 tuntia.
Jakso 1 la–su 21.–22.9.24, la ja su klo 9.00–16.00
Jakso 2 la–su 12.–13.10.24, la klo 9.00–16.00 ja su klo 9.00–14.30
Jakso 3 la–su 23.–24.11.24, la klo 9.00–16.00 ja su klo 9.00–14.30
Jakso 4 la–su 18.–19.1.25, la klo 9.00–16.00 ja su klo 9.00–14.30
Jakso 5 la–su 22.–23.2.25, la ja su klo 9.00–16.00
Jakso 6 la–su 22.–23.3.25, la ja su klo 9.00–16.00
Jakso 7 pe–su 16.–18.5.25, pe klo 17.00–20.00, la klo 9.00–16.00 ja su klo 9.00–14.30
Jakso 8 la–su 23.–24.8.25, la ja su klo 9.00–16.00
Jakso 9 la–su 20.–21.9.25, la ja su klo 9.00–16.00
Koulutuksen tavoitteena on antaa valmiuksia toimia ohjaajana ekspressiivisen taideterapian lähestymistapaa soveltavissa ryhmissä. Ohjaajaopintojen tavoitteena on, että opiskelija syventää edelleen henkilökohtaista, monitaiteista ja taiteiden välistä työskentelyään ryhmän myötäilemänä. Opiskelija syventää tuntemustaan ekspressiivisen taideterapian teoriataustasta ja käytännön periaatteista. Opiskelija laajentaa käsityksiään omista muutosmahdollisuuksistaaan ja -tarpeistaan. Hän reflektoi kokemuksiaan ja alkaa pohtia kokemansa sovellusmahdollisuuksia omassa työskentelyssään. Tavoitteena on, että opiskelija ymmärtää ekspressiivisen taideterapian periaatteita ja käytäntöjä niin, että pystyy asteittain integroimaan tietotaitojaan työskentelyynsä ekspressiivisen taideterapian näkökulmia hyödyntävien ryhmien ohjaajana. Hän toimii työtodellisuudessaan eettisesti, pohtii työskentelynsä lähtökohtia ja reflektoi niitä.
Koulutus ei anna pätevyyttä toimia taideterapeuttina.
2500 € sisältäen lähiopetuspäivät (9 viikonloppua) ja koulutusmateriaalin; laskutetaan erissä:
2.9.24 mennessä Pohjois-Pohjanmaan kesäyliopistoon alla olevan ilmoittautumislinkin kautta sekä lähettämällä vapaamuotoinen hakemus sähköpostitse osoitteeseen eija.raatikainen@pohjois-pohjanmaa.fi
Kerro hakemuksessasi
Osallistujat koulutukseen on valittu. Voit halutessasi ilmoittautua varasijalle.
Ilmoittautuminen on sitova. 2.9.24 (tai opiskelupaikan vastaanottamisen) jälkeen tapahtuvasta perumisesta laskutetaan koulutukseen hyväksytyiltä puolet kurssimaksusta. Mikäli perumista ei tehdä lainkaan tai peruminen/keskeyttäminen tehdään koulutuksen alkamisen jälkeen, laskutetaan koko kurssimaksu. Peruutus tulee tehdä aina kirjallisesti. Kurssimaksut ovat ulosottokelpoisia (L 632/1998, 24 §). Kesäyliopisto ei palauta maksuja.
Lorem Ipsum is simply dummy text of the printing and typesetting industry. Lorem Ipsum has been the industry's standard dummy text ever since the 1500s, when an unknown printer took a galley of type and scrambled it to make a type specimen book. It has survived not only five centuries, but also the leap into electronic typesetting, remaining essentially unchanged. It was popularised in the 1960s with the release of Letraset sheets containing Lorem Ipsum passages, and more recently with desktop publishing software like Aldus PageMaker including versions of Lorem Ipsum.