Koulutuksen avulla pyritään luomaan mielenterveyttä tukevia palveluja oikea-aikaisesti ennen kuin ongelmat ovat ehtineet kehittyä vakaviksi. Painopiste koulutuksessa on käytännönläheisissä, turvallisissa ja voimavarakeskeisissä asiakastyön interventioissa.
Aika
26.01.2025 - 26.02.2025
3.–4.4.25 lähikoulutus Oulu
8.–9.5.25 lähikoulutus Oulu
3.6.25 etäkoulutus
12.–13.8.25 lähikoulutus Oulu
8.10.25 etäkoulutus
4.–5.12.25 lähikoulutus Oulu
16.–17.2.26 lähikoulutus Oulu
Koulutuspäivien kesto on klo 9–16.
Lisäksi on ryhmätyönohjausta 5 x 2 h / ryhmä (etänä Zoomissa, ajankohdat tarkentuvat myöhemmin)
kouluttaja
Kouluttajina toimivat
Hilkka Putkisaari
KM/luokanopettaja, sosionomi ja kuvataideterapeutti (AMK), ratkaisukeskeinen kouluttajapsykoterapeutti (Valvira, Kela, VET), taidepsykoterapeutti (Kela), kognitiivinen lyhytterapeutti (Kela), parisuhde- ja seksuaaliterapeutti, kliininen seksologi (NACS), tunnekeskeinen pariterapeutti (ICEEFT), työnohjaaja (STOry), johdon ja esimiesten työnohjaaja Master CSLE (JoTo).
Sirkku Ruutu
Psykologi (PsM), luokanopettaja (KM), ratkaisukeskeinen kouluttajapsykoterapeutti (Valvira, Kela, VET), kognitiivinen lyhytterapeutti (Kela), johdon ja esimiesten työnohjaaja (MIF, STOry), tietokirjailija (AlmaTalent), MCC-coach (ICF).
Kouluttajat ovat oman alansa uranuurtajia ja kirjoittaneet useita ratkaisukeskeisiä kirjoja, joita käytetään laajasti muissakin koulutuksissa.
Muita asiantuntijakouluttajia käytetään tarpeen mukaan.
Paikkatieto
Oulu
Kohderyhmä
Henkilöt, jotka ovat kiinnostuneita ratkaisukeskeisistä lyhytterapeuttisista ja luovista työskentelymenetelmistä ja niiden tuloksellisesta soveltamisesta oman asiakaskuntansa kanssa. Peruskoulutukseksi soveltuu sosiaali-, terveys-, opetus- tai kasvatusalan ammatillisen opistoasteen, ammattikorkeakoulun- tai muun soveltuvan ihmissuhdealan tutkinto. Koulutukseen osallistuminen edellyttää mahdollisuutta tehdä taideterapeuttista asiakastyötä ja hankkia asiakkaat oma-aloitteisesti.
Koulutuksen painopistealueina ovat ratkaisukeskeinen taustafilosofia ja voimavarakeskeiset työmenetelmät myönteisen muutoksen edesauttamiseksi vuorovaikutuksellisessa ohjaustyössä. Tässä koulutuksessa taideterapeuttisille lopputuotoksille ei aseteta laadullisia vaatimuksia, vaan keskiössä on mielen hyvinvointia edistävä prosessi. Koulutukseen voi osallistua, vaikka ei olisi aiempaa taiteellista koulutusta tai erityistä lahjakkuutta.
Koulutuksen teema-alueita:
Koulutuksen rakenne
Opetus järjestetään monimuotokoulutuksena, johon sisältyy 12 päivää lähiopetusta ja 10 h ryhmätyönohjausta (5 x 2 h), jonka keskiössä on koulutuksenaikainen asiakastyöskentely.
Koulutukseen kuuluu lisäksi itsenäisiä harjoituksia, kirjallisuuden reflektointia, vertaisryhmätyöskentelyä (8 x 2 h) lähijaksojen välissä sekä kirjallisia välitehtäviä ja omakohtainen kehittämishanke, joka on ratkaisukeskeinen omaan työhön liittyvä soveltava taideterapeuttisen prosessin kuvaus.
Seminaaripäivät koostuvat aamupäivän käytännönläheisestä teoriasta ja iltapäivän käytännön taideterapeuttisesta harjoittelusta. Osallistujilta edellytetään halua ja kykyä tutkia itseään taideterapeuttisten metodien avulla.
Pienet muutokset koulutusrakenteissa ovat mahdollisia jatkuvan kehittämistyön edistämiseksi.
Asiakastyö ja sen raportointi
Koulutukseen kuuluu vähintään 70 h (vähintään viiden eri asiakkaan kanssa) oikeaa taideterapeuttista asiakastyötä koulutuksen aikana. Osa asiakastyöstä nauhoitetaan asiakkaan luvalla ja opiskelija tekee siitä oppimisanalyysin. Vastuukouluttajat hyväksyvät raportoinnin. Asiakastyöskentelyyn kuuluu 10 h kouluttajien vetämää ryhmätyönohjausta.
Vertaisryhmätapaamiset
Vertaisryhmätapaamiset tapahtuvat lähipäivien ulkopuolella noin kerran kuukaudessa pienryhmissä. Tapaamiset voivat olla jonkun vertaisopiskelijan työpaikalla ja liittyä oikeiden asiakkaiden kohtaamiseen ja ratkaisukeskeisen taideterapeuttisen työotteen harjoittelemiseen ja vertaispalautteen antamiseen. Vertaisryhmätapaamisia voidaan myös käyttää kirjallisuuden teemojen syventämiseen, kehittämishankkeen sparraamiseen tai muuhun oppimisen edistämiseen.
Vertaistapaamista raportoidaan vastuukouluttajille.
Taidetyöskentelyn materiaalit
Opiskelijat hankkivat itse, opintoihin liittyvään, omaan taidetyöskentelyyn tarvittavat
taidemateriaalit kouluttajan ohjeistuksen mukaisesti.
Koulutukseen kuuluu 100 % suoritusvelvollisuus. Mahdollisen pakottavasta syystä tapahtuvan poissaolon korvaavuudesta sovitaan aina kouluttajan kanssa erikseen ja opiskelija on itse vastuussa poissaolojensa korvaamisaktiivisuudesta.
Tavoitteena on vastata ihmisten kasvaneeseen mielenterveydelliseen ahdinkoon ja luoda uudenlaisia ja tehokkaita tukimalleja varhaisen tuen palveluille. Koulutuksen avulla pyritään luomaan mielenterveyttä tukevia palveluja oikea-aikaisesti ennen kuin ongelmat ovat ehtineet kehittyä vakaviksi. Painopiste koulutuksessa on käytännönläheisissä, turvallisissa ja voimavarakeskeisissä asiakastyön interventioissa.
Taideterapiaohjaaja 30 op opinnot toimii itsenäisenä opintokokonaisuutena. Koulutus antaa valmiudet toimia taideterapeuttisten ryhmien ohjaajana sekä soveltaa ratkaisukeskeisen taideterapian menetelmiä omassa työssä.
Taideterapiaohjaaja 30 op opinnot soveltuvat myös I-tason taideterapian opinnoiksi mahdollisesti myöhemmin järjestettäviin Taideterapian II-tason jatko-opintoihin (Taideterapeutti 60 op).
2950 €, laskutetaan viidessä erässä
Valintakriteereissä painotetaan seuraavia alueita:
Ilmoittautuminen on sitova. Viimeisen ilmoittautumispäivän (26.2.) jälkeen tapahtuvasta perumisesta laskutetaan puolet kurssimaksusta. Mikäli perumista ei tehdä lainkaan tai peruminen/keskeyttäminen tehdään koulutuksen alkamisen jälkeen, laskutetaan koko kurssimaksu. Peruutus tulee tehdä aina kirjallisesti. Kurssimaksut ovat ulosottokelpoisia (L 632/1998, 24 §). Kesäyliopisto ei palauta maksuja.
Lorem Ipsum is simply dummy text of the printing and typesetting industry. Lorem Ipsum has been the industry's standard dummy text ever since the 1500s, when an unknown printer took a galley of type and scrambled it to make a type specimen book. It has survived not only five centuries, but also the leap into electronic typesetting, remaining essentially unchanged. It was popularised in the 1960s with the release of Letraset sheets containing Lorem Ipsum passages, and more recently with desktop publishing software like Aldus PageMaker including versions of Lorem Ipsum.